Stratégies d’abstraction.
3-31 mars, 2018
Lesley Anderson, Robb Jamieson, Amélie Jérôme, Gilles Mihalcean, Sean Montgomery, Carl Ostendarp, Yadir Quintana, Peter Schuyff, Justin Stephens, Commonolithic (Tom Watson)
‘L’abstraction est perçue comme un processus actif qui peut à la fois éclaircir et brouiller le sujet. Les abstractions ne peuvent pas êtres vraies ou fausses mais relativement inspirantes ou elles peuvent aussi obscurcir le sujet étudié. Différentes abstractions peuvent traiter de différents aspects d’un problème. Les abstractions peuvent aussi traiter de questions à propos d’elles mêmes. Une entreprise théorique explore la réalité à travers un ensemble d’abstractions qui utilisent différentes perspectives’ 1. L’exposition propose un survol des différentes approches de dix artistes qui s’intéressent à l’abstraction, une approche qui est toujours bien vivante et vigoureuse aujourd’hui plus d’une centaine d’années après que la peintre suédoise Hilma af Klint et le peintre russe Kasimir Malevich aient soit disant créés les premières oeuvres non figuratives de l’histoire de l’art.
1. ‘Biology and Philosophy de Richard Levins
ENGLISH
‘Abstraction is seen as an active process which both enlightens and obscures. Abstractions are not true or false but relatively enlightening or obscuring according to the problem under study; different abstractions may grasp different aspects of a problem. Abstractions may be useless if they can answer questions only about themselves. A theoretical enterprise explores reality through acluster of abstractions that use different perspectives, temporal and horizontal scales, and assumes different givens.’ 1.
Through the work of ten artists the exhibition explores the practice of abstraction, more than 100 years after the Swedish artist Hilma af Klint and the Russian artist Kasimir Malevitch are thought of having produced the first ‘non-objective’ abstract works of art. The tradition still very much alive today.
1. Biology and Philosophy by Richard Levins.